از ابتدای امسال و براساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد، نرخ پارکینگهای حاشیهای با هدف کاهش استفاده شهروندان از خودروهای شخصی برای سفرهای غیرضروری در معابر پرتردد شهر با افزایش چشمگیری همراه بود. هرچند این افزایش با توجه به تغییر نیافتن این نرخ طی سه سال گذشته اعمال شد، اما نرخهای جدید نارضایتی برخی از شهروندان را به همراه داشته است؛ موضوعی که موسیالرضا حاجیبگلو، سخنگوی شورای شهر مشهد نیز در نطق پیش از دستور جلسه علنی شورای شهر به آن اشاره کرد. در همین راستا بهتازگی موضوع کاهش نرخ پارکینگ حاشیهای شهر مشهد در محافل تصمیمگیر شهر و همچنین محافل کارشناسی مطرح شده است و البته سرپرست شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد در اینباره اعلام کرد که برای کاهش نرخ پارک حاشیهای الیت در شهر مشهد تلاش میکنیم.
احمد آذرکیش در گفتگو با شهرآرا ضمن اشاره به وضعیت پارک حاشیهای شهر و نرخهای اعمال شده در سال جاری گفت: پایه و اساس مدیریت پارک حاشیهای که از سال ۸۸ در مشهد انجام شد برای مدیریت در توقفهای طولانیمدت بوده است که تعرفه آن در معابر حاشیهای و غیرحاشیهای و همچنین پارکینگهای مکانیزه توسط شورای شهر بررسی و تصویب میشود.
وی درباره اجرا شدن مصوبه افزایش تعرفه افزود: افزایش تعرفه بر اساس تغییرنکردن قیمت پارک حاشیهای در سه سال اخیر بوده است، اما نظر کارشناسی شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی در اینباره کاملا متفاوت بود و افزایش بالاتر از حد عرف نباید اعمال میشد؛ چرا که این موضوع سبب نارضایتی شهروندان میشود و علاوه بر آن، بارهای مالی و رفتاری فراوانی را به مدیریت شهری تحمیل میکند. از همینرو در تلاش هستیم تا بتوانیم با متقاعدکردن شورای اسلامی شهر مشهد به کاهش تعرفه پارکینگ حاشیهای شهر مشهد اقدام کنیم.
آذرکیش بیان کرد: در معابر حاشیهای نرخ باید بهگونهای تعریف شود که ضمن بازدارندگی در توقفهای طولانیمدت برای توقفهای کوتاه نیز مشوقهایی پیشبینی شود که این موضوع اعمال نشده است. به عنوان نمونه تعرفه و اعمال آن باید بهگونهای باشد که همچون گذشته برای توقف زیر نیم ساعت مشوق وجود داشته باشد و هزینه پارک حاشیهای پس از نیم ساعت توقف اعمال شود تا شهروندان به پارک خودرو زیر نیمساعت بیشتر توجه داشته باشند.
سرپرست شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد درباره واگذاری پارکینگها به بخش خصوصی که در چند سال اخیر انجام شده است، گفت: یکی از اهداف تأسیس شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد، یکپارچگی درمدیریت پارکینگها در شهر بوده است، اما با واگذاری پارکینگها به بخش خصوصی تبعات مختلفی از جمله حذف نیروی انسانی زیرمجموعه این شرکت و نارضایتی مردمی را شاهد بودهایم. در این راستا در تلاش هستیم تا دوباره با مدیریت پارکینگها به وسیله شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی، شاهد یکپارچگی در این بخش باشیم.
وی در ادامه درباره کاهش تعرفه پارک در برخی از معابر حاشیهای نیز گفت: در برخی از مناطق شهری بهویژه مناطق حاشیه شهر و مناطق کم رفتوآمد ضرورتی در مدیریت پارک حاشیه نیست و باید مدیریت توقف را به شهروندان واگذار کنیم، اما در بعضی مناطق از جمله مناطق هسته مرکزی باید نظارت بیشتر داشته باشیم تا توقفهای غیرمتعارف انجام نشود.